Jumaat, Ogos 26, 2011

Kadang-kadang aku ada sangat banyak idea yang mesti dilontarkan kepada umum apabila ianya mai dan aku rasa ianya boleh dikongsi dengan masyarakat internet. Tiba-tiba aku dapat idea dari perkataan ni hasil dari pembacaan posting-posting yg aku jumpa di facebook dan blog. Akan aku terjemahkan perkataan ini dari kapla hotak aku sendiri iaitu :

G E D I K

  • Gadis (hopefully)
  • Entertainment (she is very interested in)
  • Damaged (usually her akhlak)
  • Indulge (in trial)
  • Knowledge (she experienced)

dan ini ditujukan kepada gedik-gedik yang ada di mana-mana saja di planet bumi ini. harapnya korang baca dan belajarlah untuk insaf sebelum maut datang menjelma ! selalulah ingat akan Allah setiap saat dan ketika.

wahai para lelaki (especially suami, ayah, abang) ..

nasihatilah perempuan-perempuan yang berada di bawah tanggungjawabmu. hidup di dunia ini bukan setakat menyediakan makan-minum, pakaian dan tempat tinggal. didikan agama sangatlah penting ! jika tidak, kita sama seperti membela arnab/kucin yang berbulu lagi comel, yakni tiada didikan agama.






kepada wanita/gadis/remaja yang sudah baligh dan tahu akan hukum hakam..

jadikanlah Islam sebagai cara hidupmu ! di mana-mana saja anda berada, tidak mengira tempat (pejabat, kilang, ladang, hospital, sekolah, universiti, office, balik rumah, jalan-jalan, etc.) tidak perlu korang berpura-pura dan berlakon jadi solehah depan orang ramai. apakah kamu kira dosa kecik tidak boleh menjadi dosa besar ? inilah salah satu tujuan kita belajar matematik.

semoga kita diberi taufik dan hidayah utk beramal !

yang benar,
keterai menerai